عودة .. ولكن محبطة ويائسة جدا  

مرسلة بواسطة Abd-Alrahman


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بعد انقطاعي فترة كبيرة عن التدوين تقارب الشهرين
وللاسف كان لظروف الامتحانات وظروف تانية خارجة عن ارداتي
وبين قراري البعد واعتزال التدوين
وضغط بعض الاخوة المدونين عليا لحد ما رجعت
رجعت ولكن للاسف المرة دي مش زي كل مرة
كل مرة كنت بارجع مليان بالنشاط وحاسس بفرحة كبيرة
لكن المرة دي مش عارف الاحباط تملك مني بطريقة رهيبة
للاسف لما الواحد بيتعب اوي وبيجي علي نفسة اوي علشان خاطر حاجة معينة
ويستحمل تعب كبير اوي عشان الحاجة دي ويبذل مجهود كبير اوي فيها ويوقف كل حياته عشانها
وفي الاخر يلاقي ان كل المجهود والتعب الي تعبه وكل الي عمله بيضيع قدام عنية في لحظة
مع انه مقصرش الا في حاجات بسيطة
للاسف بيفقد كل حاجة وبيكره كل حاجة
وبيلاقي نفسة مش عايز يبذل اي مجهود تاني ولا عايز يتعب تاني علي الفاضي
وللاسف هوة دة الي حصلي
وانا من النوع الي مبيحبش كلام الشعارات وانت قوي واقوي من كدة ولازم تحاول تاني ومش عارف اية
بحس ان الي بيقولي كدة بيضحك عليا او بياخدني علي قد عقلي
للاسف اول مرة اجرب طعم الفشل في حياتي
و لاول مرة بفشل في حاجة مع اني مقصرتش فيها انا عملت كل الي قدرت عليه
وانا دايما مؤمن بان كل واحد بيتعب ربنا بيديلة علي قد تعبه
بس مش عارف اية الي حصل المرة دي حصل حاجة مش قادر احددها
وللاسف من ساعتها وانا عايش في جو صعب عمري ما دخلته ولا عشت فيه
بل بكرهه حالة نفسية صعبة منعزل منطوي علي نفسي
كل الي حواليا لاحظوا التغيير كله حاول معايا بس للاسف مش عارف
شكلي رايح في نوبة وهطول شوية
وهيا كدة الدنيا لما بتزعل حد بتزعله اوي ولما بتاخد من حد حاجة بتاخد منه اعز حاجة بيحبها وبيمتلكها
وللاسف هيا خدت مني اكتر من كدة
اخدت مني الامل بتاعي كمان وخلتني عاجز عن اني اكمل تاني وكل فترة بتسود الحياة اكتر
اتمني من كل الي يزورني انه يدعيلي
وانا هحاول اني اكتب تاني في الفترة دي ولكن لو اتاخرت تاني ياريت الكل يعذرني

This entry was posted on 3:22 PM . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

91 What Abdot You ?

لااااااااااا سيبك بقى من الحاجات دى معلش هى فترة عاديه بنمر بيها نفض اللى جواك وهتلاقى نفسك احلى
ربنا يوفقك

appy

والله مش عارف انفض يا ابي
حاولت كتير
بس فشلت
اصل الموضوع كبير

عبد الرحمن مش هقولك غير

ان اللي بيحس بالنجاح قوي ويفرح بيه لازم يكون داق طعم الفشل

والقوي بجد اللي يحول فشله لنقطة قوة وفخر ليه

الحياة دورات مش لازم تنجح فيها كلها لكن بارادتك وعدم استسلامك للفشل هتتغلب علي كل فشل وبعد كدة تفتكره بفخر لانك حولته لنجاح

والمؤمن مبتلي وانت عارف كدة

و

لعله خير

والله محد عارف

تحياتي

ربنا يشرح صدرك وينور بصيرتك ويصرف عنك كل حزن وهم والم وضيق

الف حمدالله على السلامة ياكبير
على فكرة انا هافكرك بحاجه
ان مدونتك جميلة اوى
وانى كنت متابعها علطول زى ماقلتلك فى الاجتماع
هاستنى كتاباتك
وبلاش تتاخرعلينا
وحتى لو الموضوع صعب عليك
اكتبلنا الموضوع الصعب ده
واحنا نساعدك
او على الاقل نخفف عنك
ماشى ياعم عبد الرحمن
سلاام

حمدا لله على سلامتك
والحياه نجاح وفشل يوم فوف ويوم تحت
لا تنظرللخلف واترككل شئ وجدد نشاطك
وان شاء الله تنجح المرات القادمه
ربنا يوفقك وييسر لك كل امورك اللهم امين

عبد الرحمن

معلش مش بتحب الشعارات بس عاوزة اقولك طبيعي اننا نزعل ونحس بالفشل وننكسر

علشان احنا بشر برضة وعندنا احساس

بس حاول تراجع نفسك وترجع عبد الرحمن اللي كلنا نعرفه

بسم الله

حبيبى عبد الرحمن
مش عارف ليه كل الناس احبطت ممن التدويين
وبتفكر تقفل مدوناتها


ومش عارف لييه كل الناس اليأس ملكها

وانا واحد منهم

ولكن

فى الاخر
جملة اتعلمتها ..او بحبها جدا

بتقول

عش مع الأمل ..فلا ألم مع الأمل

خلى عندنا امل شوية
واملنا فى ربنا كبييير والله

يقبل مرورى
قلب ابيض

بنت الاسلام
بجد نورتني زيارتك الي انقطعت من زمان

وعايز اقولك ان طعم الفشل مر جدا والي بيدوقة مش بيعرف
يقوم منه
شكرا علي مرورك

عمار بيك
ربنا يخليك يارب
وشكرا علي الكلام الجميل دة
والحاجات ت الصعبة دي كتير
مش ينفع اقول عليها هنا
هبقي اقولك عليها بعدين

رفقة عمر
نورتني زيارتك وكلامك الجميل
هحاول والله اعمل كدة وياريت تدعيلي انتي بس

شكرا علي مرورك

وومن
حاضر
والله
بس انا مش كان قصدي عليكي ياريت متزعليش مني
انت تعرفي ان كلامك غير كتير اوي من الحالة الي انا فيها

ميرسي اوي علي مرورك

قلب ابيض
اخيرا فكرت تيجي عندي

نورتني والله
كلامك جميل
بس انت عارف اني مش بحب الشعارات
هحاول يا حبيبي
ميرسي علي مرورك

Anonymous  

هيا الايم كما شاهدتها دول ...من سره زمن ساءته ازمان

انا برده باكره الشعارات جدا

بس اقولك على حاجه

....مش عارف اقولها اصلى مش مقتنع بيها اساسا

السلام عليكم و رحمة الله
عود احمد ان شاء الله
هو طبعا يا دكتور طبيعي ان اي حد يمر بهذه الحالة من الاحباط و غيره
لكن طبيعي كمان ان يكون واشق من نفسه و من قدراته
صدقني حضرتك ده مش شعارات
دي سنة ربنا اللي خلق عليها الكون
و بعدين حضرتك في نقطتين كمان مهمين
الدنيا اللي بتزعل دي و بتاخد
مش واخد بال حضرتك ان ربنا خلقنا اصلا نعمر الدنيا دي
يبقى احنا اكيييييييد اقوى منها
و الا كانت هي اللي تعمرنا
غير كمان
ان حضرتك بتقول تعبت على الفاضي
الفكرة يا دكتور ان ربنا مش بيحاسب على النتائج المعنى ده جميل
يعني بيحاسب على مجهودك اللي بذلته
طبعا احنا كبشر طبيعتنا بنحب النجاح و بنحب نشوف نجاحنا قدام عنينا
بس لو ربنا قدر غير كده نبقى على يقين
اننا واخدين الثواب و الاجر ان شاء الله
و ربنا يوفق حضرتك لما يحبه و يرضاه
و يريك الحق حقا ويرزقك اتباعه و يريك الباطل باطلا و يرزقك اجتنابه
و ان شاء الله منتظرين حضرتك بالامل و النشاط و كل جديد بأمر الله

حبيبي عبد الرحمن

يبني كبر الجونجنة أنت لسه صغنون عالإكتئاب والزعل ده

المستقبل قدامك كبير ان شاء الله أنا عارف أنه أسيوط بايخة اوى وتكرهك في نفسك بس ياللا شد حيلك

ربنا يكرمك يارب

السلام عليكم

ماشاء الله المدونه جميله

بس ايه الموضوع ده انت متعرفشي ان
ديننا ده دين الامل
وجرب حاول تاني وازرع امل تحصد امال
البدايه دايما بتكون صعبه شوية بس حاول تطلع من مش عارفه اقول احباط ولا ياس

واحب اني اقول نصيحه كن مع الله ولا تبالي واحنا كلنا هندعيلك

بس يلا غير حياتك وابتدي حياه جديده كلها امل وزي ما قال الاخ قلب ابيض:
لا الم مع الامل

اسفه لاني اتكلمت كتير اوي بس بنصح اي حد محبط او ياس يسمع اغنية صناع الحيا وبذرة امل الاتنين من البوم صناع الحياه

وجزاكم الله خيرا علي حسن المتابعه
واتمني اني اكون افدت بشئ

بس بجد اذكركم بالامل
وكلنا هندعي لكم

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بص بقى

بص

ها

بص يلا بص

ايوة كده

اياك تسيب التدوين واياك اشوفك فى حاله اليأس والاحباط دى

عبد الرحمن اللى انا عرفته مش يعرف اليأس والاحباط ده

دى فترة وهتعدى

حتى لو بنفشل مش معنى كده اننا نحبط ونعد نحط ايدنا على خدنا
لاء

لازم نتعلم من فشلنا ده

وانا قولتلك كده يوم الااجتماع

بس انا اصلا فرحانه انك رجعت لمدونتك تانى

ونسيت الكلام اللى انت كنت قولته انك هتسيب التدوين وكده

يلا بقى

عايزين نشوف احلى البوستات واحلى المواضيع

عووووووووووووووووووووووووو انا جيت اتخديت
................................
ايييييييييييييييييييييية
دة بتعد علية بالثوانى
والله العظيم الاول افتكرت المدونة هتنفجرررررررررررررررر
...........................
وكمان ....بتنكد علية من اول مرة
وتحبطنى
............................
لااااااااااااااااااااااا
لااااااااااااااااااااااااا
مش معايا
............................
عارف والله كلنا نعدى بتجارب سودة وبنفتكر دى نهاية الرحلة...عارف اية الى بيصبرنا...لما نلاقى ناس مش عارفنهم
يقولك لا ..مادام فى بكرة يبقى اكيد فى امل....اةةةةةةةةةةةةةةةةةة
والله مش انت بس
.......................
بس هنعمل اية اهى عيشة وبنعشها...
لازم ايمانك بالله يبقى قوى
ربنااااااااااااااا كبيرررررررررررررر
ومن يتقى الله ..يجعل له مخرجا ويرزقة من حيث لا يحتسب
........................
انت مقرتش اسم مدونتى كويس ولا ايييييييييية
فكك
فكك
.............................
والله العظيم المرة الجاية لو خشيت...ولقيت البوست دة
هحط شطة فى بقى...واضربك اةةةةةةةةة
اةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة
.............................
اصلك متعرفش كيكى
انا مفترية وقوية
........................
ادينى حذرتك وقد اعزر من اعزر
عوووووووووووووووووووووووووووووووو

عبد الرحمن
المطحووون

كونك انك تقدر تقرر ان انتا مش تسيب التدوين
وترجع تانى له

دى اول خطوة ايجابية

يا عم
بطل احبااط بقى

وعيش معايا

اتمنى ان اشوف بضمتك معايا فى مدونتى

حبيب قلبى

حمدا لله على سلامة رجوعك و نورت التدوين تانى اهوه

اما عن الاحباط فمش تقلق ده موضه شهر 7

الكل محبببببببببببببببببببط

ازيك يا عبد الرحمن
انا مش ناسيه اول تعليق لك عندى
كان تعليق مميز جدا لانه كان اول تعليق من مدون غير اصحابى ..
ايه حكاية المدونين اللى بيتخنقوا اليومين دول و بيهربوا بسرعه على فكره انا كنت واحده من اللى كانوا حيغلقوا المدونه لمجرد انى صدمت فى افكار متناقضه مع ناس اقدرتهم وصدمت فيهم ..لكن لقيت ناس غاليه جدا و بان معدنها الاصيل برضه هنا فى عالم التدوين وقفم جنبى قبل ما الفكره تكبر عندى و حقيقى حبهم ليا و قلبهم الكبير خلانى تراجعت فورا مش ممكن اخسرهم بسهوله كده ..
انت كمان لازم تفكر فى اصدقائك ..
ان شاء الله ربنا يكرمك و تفوق بسرعه
من الموود المعدى ده .. ربنا يوفقك وعاوزه اطمن عليك دايما
تحياتى
rovy

Anonymous  

ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا كل واحد فى الدنيا رلابنا بيعطيه على قد تعبه ولاكن ربما ربنا يبتلى المسلم
فى جسمه اواهله او فى نفسه ببعض الذنوب الذى يفعلها فلاخفاق فى شئ ليس نهايه المطاف ولاكن ربما يكون بدايه فربما الابتلاء يجعل المسلم من الغيبوبه الذى فيها

ربنا معاك
ويعديلك الفترة دى على خير

ولو انى مش فاهمة تفاصيل الموضوع اوى

بريك

الله يكوون بعونك بجد

ياآآرب يفررج علييك كل هموومك ياآآرب

ويسعدك بدنياآك وآخرتكـ


تحياتي

ليه الاحباط ده؟

ربنا ما بيضيعش تعب حد ، أكيد لو

اجتهدت في الحاجة اللي بتأول عليها

أكيد ربنا هيعوضك بجد، خلي أملك كبير في
ربنا يا عبد الرحمن ... وحاول تخرج من

الحالة دي بسرعة .. كلنا بنمر بحالات

احباط ويأس بس لازم نتخطاها علشان

نستمر

ربنا يوفقك

يارب ترجع تاني
كل واحد بيجيلوا فترة
بيحس فيها ان كل حاجة انتهت
بس بيكتشف العكس
و بيبدا حياته من جديد

اتمنى لك
حياة سعيد

ليه كده يا عبد الرحمن الياس دة ارمى الى فات وراء ظهرك وانظر الى الامام واكيد اى نقطة فشل بنعدى بيها فى حياتنا المفروض انها تجعلنا اقوى ونتحدى اى شىء صعب واعمل الى عليك لا نستسلم مهما كانت الحياة صعبة وواجهت مشاكل كثيرةولا تفقد الامل لان نحن عندناامل بالله ونضع ثقتنا بالله ونتوكل على الله فى امورنا..فسوف يكون الخير ان شاء الله وعسى ان تكرهوا شيئا وهوخير لكم.اتمنى لك ان تتحدى اى ياس بحياتك وان يفرج الله همك ...تحياتى

الف حمد لله على السلامة يا دكتور
وبالتوفيق ياباشا ان شاء الله

السلام عليكم

اخى عبد الرحمن لا حياه مع الياس ولا ياس مع الحياه

عارف ايه الحل الوحيد للخروج من حالتك دى؟؟؟
انك تقرب من ربنا قرب ماقربتوش قبل كده
انا ماصدفتش اى حاله اكتئاب لاى حد لا وكان سببها انه بعد عن ربنا شويه فحس ان الدنيا بقت عليه وان مفيش حد معاه

لكن انا متاكده ان شاء الله لو اصلحت اللى بينك وبين ربك هيحللك كل مشاكلك وييسرلك كل امورك

وصلى قيام ليل وناجى مولاك هتحس بضآله الدنيا دى

دى لا تساوى عند ربنا جناح بعوضه تعمل فيك كده
مالاكش حق

اتمنى ان تعود بنشاط وامل

مش هقولك كلام الشعارات لانى برضومبحبوش انا هقولك انى مريت بنفس الفترة دى اكتر من مية مرة بس عارف يا عبد الرحمن اللى بيهون علينا كل دة الناس اللى بيحبونا بجد خليك دايما مع اللى بيحبك بجد واكيد انت عارفهم
تقبل مرورى
تحياتى

لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عودا حميدا دكتور عبد الرحمن


بوستك اكبر دليل على حبك لمدونتك
فكر كدا فى حبك ليه دا
المدونة حاجه من حياتك لا تتجزء منها

دكتور عبد الرحمن

فكر فى الى حواليك والى بيحبوك اخواتك اصدقاءك
الحياة مش هتوقف عند حد معين

فكر فى لحظات فاتت فى كتاب حياتك كانت حلوة
فكر في يوم فرح يوم نجاح فى عمرك
فكر فى حب والدك ووالدتك ليك

فكر فى شانك بغنك دكتور

الحياة مش هتوقف عند حد معين

فكر ان الدنيا ملكك ربنا سخرها ليك
بص لحياتك
ولكل السنين الى فاتت وذكرياتك
شوف الحلو فيها وسيب الوحش

فكر انك عملك مش بيروح لا يضيع الله اجر من احسن عملا

فكر ان حياتك دى زى الوردة طول ما انت بتشربها من حبك ليها واملك فيها وعملك فيها الصالح هتكبر اكتر واكتر
ولو سبتها من غير اهتمام فى جوف حبك لربك هتدمرها

فى ايدك انت تخلق حياتك

انزع ستائر غموض الحياة
فكر فيها
فكر فى نفسك
الدنيا هتروح ولا يبقا سوى عملنا


هات ورقه وقلم
وفاضي كل حساباتك ال ليك والى عليك

اعمل مصارحه مع النفس
ومع الله

فكر فى كل وقت عيشته عملت فيه ايه
فكر فى سنينك الى فاتت
استفدت ايه من الحياة
علمتك ايه

قرب من ربنا ولكمه
خالى فيه حوار معاه

افتحله قلبك
وكلمه

فكر في شانك وقدرك كطبيب

فكر فى عملك

خالى في حساب مع النفس ومصارحه وصدق معاه

اسال نفسك سؤال واحد
انت راضي على عملك مع كل الناس الى حواليك ومع نفسك قبل اى حد تانى
لو حسيت الرضا

لا تحمل نفسك فوق طاقتها



نعيب زماننا والعيب فينا
وما لزماننا عيب سوانا
ونهجوا ذا الزمان بغير علم
ولو نطق الزمان لهجا فينا

رحمه الشافعى


الحياة امل . فرح .سجون وحزن .لحظات فرح ولحظات كرب

وكلها كلمة واحده دنيا دانيه ........... ما هى غلا جناح بعوضه وادنى
ليه نعطيها كل الهتمام دا

ليه نتعب منها وهيا الى بتتعبنا
والتعب دا احنا الى بنخلقه بانغماسنا فيها

وما هى إلا متاع الغرور


خفف الله عنك ورحمك وفك كربك واهداك الى دروب النجاح

حب الدنيا تحبك........افهما صح ..تغلبها بحبك





حماك رب الكون


اختك في الله

حسام يحي بيك
ميرسي اوي علي مرورك يا حبيبي بجد
وياريت تقول اية الي كنت هتقوله بس انت مش مقتنع بيه

نور جديد
كلامك جميل اوي
واهي نظرية برضة

زيارتك بجد نورتني اوي وانا مبسوط انك جيتي عندي

وشكرا علي كلامك الجميل

حمادة يا حبيبي
نورتني وانت بقالك كتير مش جيت عندي
زيارتك دي نورتني
وحاضر بس ياريتني اعرف اكبر زي ما بتقول

نورتني

نور الاسلام

انا فرحت اوي انك جيتي عندي
اخيرا هتنوريني

شكرا علي كلامك الجميل
وهحاول والله اعمل الي قولتي عليه

دمتي بخير

ريمان
ههههههههه
اية الدخلة الجامدة دي
لالا بجد ضحكتيني اوي انا حسيت ان حد بيصحيني بجد
ههههههه نورتيني

كيكي

هههههههه ولا انفجار ولا حاجة
نورتيني يا قمر
ههههههههههه بجد ردك تحفة
ضحكني كتير والله انا فرحان اوي انك كمان معايا
نورتيني

محبط افندي
ههههههه نورتني وانشاء الله هاجيلك المدونة كتير

مارو بيك نورني ردك الي جالي بعد غيبة

ادعيلي

مارو بيك نورني ردك الي جالي بعد غيبة

ادعيلي

rovy
نورتي البلوج كله يا قمر
انا ردي الي عندك انا مش فاكر والله اني جيت عندك قبل كدة
علي العموم نورتيني يا قمر

احمد بيك صيام زيارتك عندي بالدنيا كلها وكلامك نورني يا حبيبي
ومستني زيارتك التانية يا برنس

بريك يا عسل

شكرا علي مرورك
الجميل
والموضوع كبير

اوي

نورتيني

anas

زيارتك الاولي نورتني
واتمني تتكرر
وميرسي علي كلامك الجميل

eman
والله كلامك الجميل دة غير كتير من حالتي
شكرا علي زيارتك واتمني تتكرر

عاشقة الحب
اسمك جميل اوي

انشاء الله هرجع قريب بس بدعواتكم
شكرا علي مرورك

nahla.a
حاضر بس اهدي بس وانشاء الله هعمل كل الي قولتي لي عليه
زيارتك نورتني اوي
شكرا بجد

tefa

اهلا يا عم الامور
اقرفنا بقي كل شوية
ههههههههههه
نورت يا برنس

طالبة الفردوس
شكلك بتحبي الشعارات
برضة هههههههههه
شكرا علي زيارتك
وكلامك بجد عجبني اوي
شكرا عليه
وكرريها تاني

سارة علي

يااااااااه مية مرة
ربنا معاكي
شكرا علي كلامك الجميل وزيارتك الجميلة
نورتيني

sun_of_freedom
ياااااااااااااه
كل الكلام دة ليا

شكرا يا حبيبتي
بجد كلامك فرحني اوي وخصوصا اني كنت زعلان منك اوي
بس خلاص ربنا مش هيجيب زعل تاني انشاء الله
نورتيني

ازيك يا عبد الرحمن
يا رب تكون احسن على فكرة انا مستنية البوست الجاى بتاعك متتاخرش علينا
ربنا معاك
تحياتى

عبد الرحمن خير ان شاء الله
على العموم دراسه الصيدله وكمان اسيوط -- تجيبط احباط واكتر
لانى من الصعيد وعارفه اللى بقولهولك
ولكن لو ظروف خاصه او حياتيه فلازم تعرف ان المؤمن مصاب وطبيعى ربنا بيختبرنا كل فتره
والمطلوب مننا اننا نصبر ونعمل اللى علينا والباقى على ربنا
ربنا يسهل امورك وكل امر عسير ويفرج كربك
دمت بكل الخير
سعدت بزيارتى لمدونتك الجميله وان شاء الله المره الجايه تكون بخير

سارة علي

بجد انا فرحان اوي انك معايا
وفرحان بزيارتك ليا مرتين
شكرا اوي علي مجهودك وعلي شعورك الجميل اوي
وانشاء الله بكرة البوست هيكون موجود

i am new in blogging world
this my blog
http://aliaawwe.blogspot.com
waiting for your comments
thanks

بسنت

اخيرا لاقيت واحدة ممكن تحس بالي انا فيه
انتي اكيد عارفة اية الي حصلي
انا في قمة الاحباط
الي ممكن حد يتخيله وطبعا انتي عارفة السبب

مساء الخير
كنت اتمنى اول زيارة ليا تكون افضل من كدا
لكن كل واحد فينا ممكن يمر بفترة صعبة فى حياته
انما لازمن نتغلب عليها
اتقرب من ربنا وادعيه وان شاء الله
هيخرجك من الحالة دين
وان شاء الله المرة الجاية تكون فى احسن حال

وربنا يوفقك ويكرمك يارب

عوووووووووووووووووووو انا جيت تانى
اتخديت تانى
..............................
افتح بقك بقولك افتح
ومتردش على كيكى
خد الشطة اها كلها
وكمان هضربك اةةةةةةةةةةة
اةةةةةةةةةةةةةةةةةةة بالعصاية...
.............................
انا حلفت وحذرتك منى
.............................
المرة الجاية لو خشيت
ولقيتة
والله هلسعك بالكبريت
وجابلك عمو العفريت...
واديك جربتنى فى الشطة
.........................
عامل ايييييييييييييييية...
بجد
ياااااااااااااارب تكون بخيررررررررررر
وفكك بقى من المود دة
دومت بخيررررررررررررررررررررررر
...............................
ادينى حذرتك وقد اعزر من اعزر
.............................
عووووووووووووووووووووووووو

عبد الرحمن اخويا الصغير وزميل المهنه والمشقه انا رجعتللك تانى علشان مصره ان شاء الله اخرجك من اللى انت فيه
شوف معايا كدا تحليل منطقى --
هلى انت بزعللك واحباطك دا وقرفك بردوا هتعدل المايله يعنى هترجع السنه اللى عدت هتصلح الصعيد وتخليه احسن هتلغى جامعه اسيوط من على الخريطه هتتنقل لبلدك اللى شكلم مش عايز تبعد عنها
اكيد لا يبقى نقول ايه-- نقول الحمد لله ونرمى ورا ضهرنا كل الناس المحبطه دى والى عايزانا نفضل كدا مكتئبين وزعلانين وتحب تشوف شماتتهم فينا
ولا يهمنا منهم خالص وعادى جدا اكيد ربنا بيختبرنا
قول معايا كدا لو كنت لاقدر الله عييت مثلا ولا حد من اسرتك جراله حاجه كنت هتكون مبسوط ولا اللى انت فيه دا حاجه عاديه
يبقى اكيد الحمد لله
طيب كمان
انت ليه ما تبص لقدامك كا وتبدأ تدريب فى صيدليه ولا حتى شغل فى الصيف الشهرين الباقيين دول
منهم تغير وتشوف تجربه تانى
يا عبد الحمن لسه بدرى والله الدنيا لسه هتوريك كتير اوى
ما تستعجلش على الاحباط والزعل من دلوقتى

ارميها ورا ضهرك وبص قدامك وقول ( قل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا )

ربنا سيوفقك ان شاء الله
على فكره انا من الجامعه اللى جنب جمعتك من جامعه المنيا عليك خير
والعن من اسيوط بمراحل علشان تبقى عارف
ربنا يهدى ويصلح حاللك ان شاء الله
واجى المره الجايهبكره كدا ولا يومين تانى الاقيك كاتب بوست متفائل كدا ان شاء الله
اختك الكبيره
بسنت

Anonymous  

لالا روق كدا يا عبد الرحمن


مش عايزة اقلك شعارات علشان بتخنقنى انا كمان

لو كان الموضع بخصوص نتيجة امتحان بس
سمعت كتير ان فى دكاتره ومن ضمنهم اختى اللى بتحضر ماجستير مطلعين عنها

اما لو بخصوص حاجه تانيه

مفيش حد بيحقق كل اللى بيتمناه

حتى لو كان عمل اللى عليه

اكيد لحكمة من ربنا

واهم حاجه انك تكون راضى ومقتنع

بقضاء ربنا

ومن الممكن ربنا عمل كداكاختبار علشان عايزك تتقرب اكتر منه





اما بخصوص الايمل

انااسفه جدا تلاقيه الغبى اللى حكتلك عنه
انا ما كنت فتحتو من مده

وايملك فعلا مش موجود ياريت تبقى تبعتو فى تعليق خاص على المدونة مش تبع اى موضوع يعنى

وانا هعيد اضافتك واشوفك على خير باذن الله

وربنايخرجك على خير
من الجو دا

تحياتى

rara
والله حاولت وانشاء الله هحاول تاني سعيد اوي بزيارتك وياريت تكرريها

كيكي

لية بس بالراحة عليا
حاضر والله هغير البوست
بس اصبري عليا
انا مش عارف ازاي هونت عليكي
عشان تعملي فيا كل دة

ماشي يا كيكي

بسنت
كلامك جميل اوي وكتير غير من حالتي
شكرا يا اختي وقفتك معايا
انشاء الله الي انا فيه دة هيروح قريب

همس

تعالي هنا انا زعلان منك اوي
انا اتشتمت من الحقير الي سرق الميل

بتاعك كتير اوي

علي العموم لما نتكلم ع الميل نبقي
نشوف الموضوع دة

علي العموم نورتي بعد غياب
وحاضر هبعت لك الميل

عوووووووووووووووووووووو انا جيت تانى اتخديت تانى
............................انت بتضحك علية فين البوست الجديد
............................
انا بس علشان حلفت حطيطت فى بقك شطة
وانا حذرتك
...............................
يوووووووووووووووووووووووو
لا متهنش علية بس انزل ببوست جديد
خلاص مش هلسعك بالكبريت
............................
امشى يا عمو العفريت دلوقتى هو خلاص هيسمع الكلام
...........................
مستنية البوست الجديد على ناااااااااااار
.............................
بس نتفق لو دخلت تانى ولقيتوا
انت عارف هعمل اييييييييييييييييية
عوووووووووووووووووووووووووو

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

المدون الفاضل ...الصيدلي المطحون ..

عوداً أحمــداً لكمـ ..

ونحن بانتظار ابداعاتكمـ..

وبارك الله فيكمـ...

لية بس كدة انت شايف الدننيا سودة كدة لية
اوعى تستسلم احنا لسة صغيرين ولازم نقاوم
ومينفعش اننا نضحى ابداااااااا
بنفسنا كدة من اول الطريق هتسيب نفسك لليأس اوعى ؟
خدها كلمة من واحدة سنها صغيير بس شافت كتتتير وحلفت ان مفيش حاجة فى الدنيا هتكسرنى
ويا انا يا هى ؟

فى حاجة اسمها مجهود وفى حاجة اسمها توفيق من عند ربنا

اعتقد ده ابتلاء من عند ربنا

يشوفك هتصبر وهتشكر ولا لا

عووووووووووووووووووو
.......................
جاية اطمن عليك عاااااااامل ايييييييييييية
عووووووووووووووووووووووو

انا اكيد هدعيلك يا عوبد
ولون كل لما اجى واشوف البوست الكئيب ده اهرب
بجد انا بحاول اهرب من كل ده
وبتألم قوى
والله حتى بتألم وانا بكتب

بجد طمنا عليك وياريت تنزل بوست جديد بدل الكئيب ده

سلامى

النجاح قطرات من المعاناه..والغصص..والجراحات...والآهات..
والاخفاق قطرات من الخمول والكسل
والعجز

انظر الى الجانب المشرق من المصيبه..وتلمّح اجرها واعلم انها اسهل من غيرها وتأسّ بالمنكوبين


تحيااااااااتي

عسى الحزن ما يعرف دربك

هو المفروض بما انها اول زيارة للمدونة اني ادخل بالثناء والمديح .........الخ
لكن انا ما بحبش العرف ده و الموقف غير مناسب كما ان مدون مثلك لا يحتاج لثناء مدون مبتدئ مثلي

المهم
مش ده موضوعنا

بص يا مان

هو بما ان المعطيات نسبية
فكلامي نسبي لاقصي الحدود

انا مش هقولك نفض ولا هقولك ارمي ورا ضهرك
لان ده جزء من حياتك ما ينفعشي يترمي
تاريخ ليك
وما حدش يبيع او يهمل تاريخه
لكن ما تنساش انك لسا بتكتب في كتابك
يعني ما جاش وقت التامل فقط
تامل فيما مضي واعمل لما هو اات

مش كلام شعارات
لاني اكرهها اكتر منك
اكره الكلام النظري
لكن خلينا في المعني

و ما تنساش اننا بشر
يعني نظرتنا قاصرة
يعني ممكن الامر ده فيه شر ليك
و ربك بعدك عنه
وممكن يكون الخير في حتة تانية
وربك عايزه ليك

و ما تنساش ان العمل منظومة
ايا كان
مش فرد واحد فقط

اخيرا يا مان
احب احكيلك موقف بالمجمل لاني مش فاكره بالظبط وبرده سيبك من النص وخليك في المعني

يقال ان مر احد علمائنا الكبار علي رجل فوجده مكتئبا بائسا
فقال له
هل تؤمن بقضاء الله و قدره
قال نعم الحمد لله
قال هل تؤمن ان ايا كان لن يستطيع ان ينقص شئ من رزقك
قال نعم
قال هل تؤمن ان ربك عادل يمنح كل ذي حق حقه
قال نعم
قال فقم فتوضئ وصلي و لا تبتئس فانما هي حياة نعيشها يحكمها الرزاق العادل

عبد الرحمن..
أنا مش هقول كلام أكتر من اللى قاله أعزائنا المدونين..
ولا هقول كلام متزوق ولا حتى هبالغ..
بس انا بتكلم من الواقع..

لازم تعرف فعلا ان الحياه كده..
وانها من غير هموم أو صراعات ملهاش طعم..
ودى بقى حتى لو معملتش حاجه فى دنيتك علشان يحصللك كل ده..
فيكفى ان ربنا سبحانه وتعالى بيختبر قوه صبرك وإيمانك بقضاؤه وقدره..

انا واحده من الناس ممكن حياتى مبتدليش على اى أمل..
بس أنا اللى بساعد نفسى انى يكون عندرى أمل حتى لو كان الأمل ده منعدم من حوليا..وربنا بيساعدنى وبيقوينى..


شيل بقى الشريطه السوده اللى انت مغمى بيها عنيك..وحاول تشوف حياه تانيه مختلفه وبألوان مليانه أمل..
حتى لو متقفله فى وشك صدقنى فوقك رب كريم..
ولو حد آذاك وأقوى منك..
فوقه ربك كريم أقوى منه ومن كل شئ..


تقبل تحياتى ومرورى..

Anonymous  

انا مش عارفه الحاجه اللى سببتلك الحزن دا كله ايه
كلنا بنفقد حاجات كتير غاليه علينا مع اننا عملنا كل ما بوسعنا عشان نحصل عليها
دا نصيب
وربنا مش بيعمل حاجه وحشه ابدا
ممكن تقعد مع نفك وتفكر فى الحكمه من ورا الخساره اللى انت خسرتها دى
اكيد هاتلاقى من وراها خير كتير
وربنا معاك
واطلع من المود ده بسرعه

كيكي

ال ال ال دة في عفريت كمان ولسع بالكبريت وبهدلة
ههههههههههههه
بس الحمد لله اني طلعت مهونش عليكي
عشان لو كنت هنت
اكيد كنت هموت
ههههههههه نورتيني وانشاء الله هنزل بوست جديد
بكرة

سميه بنت البنا

نورتني زيارتك اوي اوي
شكرا علي كلامك الجميل واتمني تكرريها

مدونتي اتشرفت بيكي

نونو
اية الكلام الجميل دة
عجبتني اوي كلمة احنا لسة صغيرين

ميرسي اوي لزيارتك الي بجد انا فرحان بيها اوي اوي

ومستنيها تاني

مدحت محمد
والله انا عملت الي عليا علي فد ما قدرت

علي العموم الحمد لله علي كل حال

شكرا اوي لزيارتك

مفترية سابقا

شكرا اوي ليكي علي الدعاء
وعلي زيارتك المتكررة
دايما
واوعدك ان البوست هيتغير النهاردة

وشكرا اوي ليكي
ومستني ردك الجديد

Ghada & Rofayda

كلمات جميلة اوي
شكرا بجد عليها
وشكرا للزيارة الجميلة
مستنيها تاني

mohaawad8

بجد بجد كلامك جميل وصريح اوي

الحمد لله علي كل حاجة

وشكرا بجد علي زيارتك وكلامك الي غير كتير اوي من موقفي
ومستني زيارتك الي جاية

miada ref3at..

زيارتك وكلامك نوروني
وبجد عجبني اوي اعتمادك علي نفسك
شكرا علي كلامك وانشاء الله انا بقيت كويس وهنزل بوست تاني متفاءل شوية

وينكى
حاضر هطلع من المود بسرعة
كلامك كله شجاعة
وشكرا علي زيارتك الي نورتني كتير اوي

بجد انت احساسك رائع كلامك اثر فيا بجد وخلتنى افتكر لحظة مرت عليا وبكيت وانا بقرا كلامك ربنا يخلى والدك ويرجع لك بالف سلامة انت واخواتك ووالدتك

بجد انت احساسك رائع كلامك اثر فيا اوى وخلتنى افتكر لحظة مرت عليا بكيت كتير لما قريت كلامك ربنا يخلى والدك ويرجع لك بالف سلامة انت واخواتك ووالدتك

لاميس
شكرا حبيبتي
علي ردك وعلي كلامك الجميل وعلي مرورك
اتمني ان زيارتك دي تدوم
وشكرا علي كلامك الجميل

واتمني لك حياة سعيدة

Anonymous  

السلام عليكم_
دعواتنا لك ان شاء الله
وحلو موضوع المدونة وننتظر الجديد

لؤلؤة الجنة

شكرا علي مرورك ويارب دايما تكوني متابعة معايا
واتمني ان تكون المدونة عجبتك
تحياتي

لا ميس

تحياتي ليكي
وشكرا علي مجاملتك الرقيقة
واتمني تكوني دايما معايا في البلوج بتاعي
وشكرا علي مجاملتك

وكل سنة وانتي طيبة

Anonymous  

معلش اصل اللى بيفكر فى نفسه بس بيتعب اكيد انت حلمت بحاجه مكنتش من حقك او يمكن مشفتش الا نفسك .علشان كده الحاجه دى راحت منك