شجاعة شاب من شباب مصر  

مرسلة بواسطة Abd-Alrahman

انا النهاردة جايب الفيدو دة معرفش اذا كنتم شوفتواه قبل كدة ولا لاء

الولد دة من اشجع الشباب الي في مصر

وقف قدام الريس واتكلم بكل صراحة وبكل شجاعة وبكل حب لبلده ولمستقبلها وبكل احساس فعلا

ولد بطل بطل

اتكلم وقال ياريس افرج عن مصر ياريس

وقال كمان مصر حزينة يا ريس

ومصر فيها كتييييير وكتير منه بس المشكلة ان كل دة بيندفن وبيموت كلة في سيبل حاجة واحدة

والي هيا الجري ورا لقمة العيش

وفي النهاية برضة مصر هتفضل محكومة بالحديد والنار

لحد ما شباب مصر كلهم يبقوا بالشجاعة الي عند الولد دة

علي العموم علي راي المثل صورة ابلغ من 1000 كلمة اسيبكوا مع الفيديو

وقولوا اية رايكم

احنا لسة عندنا بقايا حرية ولسة في ناس بتحلم ببكرة افضل






This entry was posted on 2:49 PM . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

56 What Abdot You ?

السلام عليكم

أنا فعلا شوفته يوم ما حدث وعلشان خاطرك نشوفه تاني أعبد

بصراحة دة عبر عن غضب الشباب كلهم وقال اللي في فعلا يتقال في وجه الطغاة

ونذكر علي ذلك برده الأستاذ الدكتور عبدالمنعم أبو الفتوح أيام ما كان رئيس الاتحاد لجامعات مصر ايام ما كان في اتحاد اسلامي ووقف في وجه السادات وخاطبه ووجه له اتهامات شديدة جدا فعلا الشباب هم المستقبل وهم القوة وهم السواعد لهذه البلد

موضوع جميل ومتميز بارك الله فيك

وإلي الأمام دائما

تحياتي قلم رصاص

قوم ذاااااااكر بقي

اة بالحق أول تعليق

عد

ههههههه

السلام عليكم
شوف يا دكتور
أنا لي وجهة نظر مش عارفة هتعجبك و لا لأ
يعني أنا بقول انه طالما احنا تعبانين .. تعبانين
و برده المشكلة كبيرة
يبقى بدل ما اتعب في حماسة و طاقة غضب مش هتودي و لا هتجيب
اتعب في حاجة هتودي و هتجيب
بص الأول
انا بقدر جدااااااا و الله المواقف اللي زي دي
و بفضل اقول برده يعني هيعملوا ايه
زهقوا بأه
بس ارجع اقول
مفيش حاجة اسمها زهقوا
في حاجة اسمها اهداف عظيمة خلقنا لأجلها
تخيل لو كل شاب و بنت من الأرفانين دول
ركزوا مع اهلهم في البيت و تلاتة من اصحابهم و خرجوا الطاقة اللي جواهم في انهم يضيفوا لهم قيم و ياخدوا بأيديهم
تخيل بعد عشرين سنة ممكن يحصل ايه
انما تخيل لو كلنا فضلنا نزعق و نشتم و خلاص بعد عشرين سنة ممكن يحصل ايه
اصل هي الفكرة فكرة شعوب مش حكام
مفيش حاكم فاسد بيعرف يتعامل مع شعب كويس
يا اما هيسيب الحكم
يا اما هيكون صالح
و برده في النهاية و جهة نظر قابلة للصح و قابلة للخطأ
ربنا يعزك
بس انا عجبني صدقك في التدوينة دي بصراحة كنت حاسة بيه جدا و الله
و الهدايا ظريفة
عيد ميلاده بأه .... يستحمل

ياااااااااااااااااااااا رب ترحمنااااااااا منه

بس مش هو المشكله ممكن يجى الاصعب منه لكن زى ما كان فى عصر الخلافه الاسلاميه والفتوحات وجه عصر الملوك والطغاه ورجعنا لعصر الاستبداد هنرجع تانى لعصر الاسلام الحق ودا كلام الرسول فى الحديث وعذرا لن اتذكره
ولكن لن نعتمد على تلك المادة ونقعد بل نسعي وبإذن الله قادر ربنا يجبله مخرج
ومناسبه سعيدة فعلا اخت مسعدة الحزينة بمصر التعيسه بالبوسترات الحلوة دى رغم انها تسددت النفس بس مضمونها يااااااااااااااااااااه هو المطلوب لكن فعلا الشباب هما امل الامه وهم القاعده العريضه الى هتحرك وتغير وعليهم دور كبييييييير والله معهم ويعينهم فى تلك المهمه ونعلم جمبعا انها مهمه صعبه وشاقه ولكن لها نور وثمرة فعلينا الصبر والاستحمال والعمل والتراااااااااااااابط معا لتلك المهمه وهيا فضح الظلم والقضاء على الفساد
بجد موضوع فوق الوصف اعزك الله عبود
وكتبه في ميزانك

السلام عليكم
جزاكم الله خيرا كثيرا اخى الكريم على الفديو فقد كنت ابحث عنه
كانت تلك زيارتى الاولى
ولن تكون الاخيره ان شاء الله مادمتم لديكم كل جديد ومفيد والسلام عليكم
اخوك
د/ابايحيى وادم

ايه يا بودى الجمال ده
موضوع متميز جدا ربنا يبارك فيك يا رب
ويا رب يبقى عندنا شباب جرىء زى الشاب ده وربنا يكتر من امثاله
بس مين هيسمعنا ويلبى نداءنا غير ربنا
بوست جميل جدا جدا
اختك ريمان

قلم رصاص بيك
اولا كون اني الاقي ردك وتعليقك الجميل في مدونتي دي حاجة كبيرة اوي اوي بالنسبة ليا تفرحني اوي
ثانيا جزالك الله خيرا علي كلامك الجميل دة
وياريت تنورني تاني وياعم مبروك عليك اول تعليق

عبدالرحمن

Nour-Gedeed
وجهه نظرك جميلة اوي اوي فيها حماس كتير
بس المشكلة انك لما بتيجي تعمل حاجة في 100 حاجة بتجيب لك احباط
كل حاجة فيها روتين وفيها تعقيدات
وبعدين انتي بتقولي الشباب لازم هما الي يعملوا
هيعملوا اية لوحدهم
الشباب محتاج للعقل الكبير الي يفكر
الشباب هما القوة بس لازم يعملوا بتفكير منظم وكمان تكون حاجة منظمة لان لو الشبابا بس عمل كدة هتلاقي كل واحد بيعمل حاجة لوحدة في جنب
ومحدش هيوصل لحاة في الاخر
لانهم متفرقين
علي العموم تعليقك وصلي وشكرا اوي علي مرورك ويارب ترريها

عبدالرحمن

شمس الحرية
اية يا عم المرور الجامدة دة
بجد كلام كبير اوي
شكرا اوي علي كلامك الجميل دة
ويارب دايما اكون عند حسن ظنك
عبدالرحمن

ابا يحيي وادم

زيارتك الاولي اضفت علي مدونتي الكثير من التشريف والنور واتمني ان تكررها في القريب

والشكر لله واتنمي ان اكون دائما عند حسن ظنك اخي الكريم

عبدالرحمن

ريمان

شكرا علي مرورك الجميل وعلي فكرة الشباب موجود
بس المشكلة انه مدفون زي ما قولت ربنا معانا
نورتيني

عبدالرحمن

السلام عليكم اية الكلام الجامد دة
وتحياتى لك ولشجاعتك

رئـــــيسـة حزب الأحلام

نورتني زيارتك الجميلة
وكلامك الاجمل

شفت بقى ياعبد الرحمن مين اللي مقصر
البوست السابق لي فيه تعليق وكنت منتظر الجديد ..
بالنسبة لبلال فكان يحدث رئيس الوزراء في المحلة وليس الرئيس حسني ..
التغيير قادم لا محالة فلن يستطيع أحد أن يقف في وجه سنن الله في الكون
تحياتي
said

اااااااااااه ياني

تعبت من الاه والله
ربنا يرحمنا برحمته


مدونتك حلوة فعلا اتشرفت بدخولها

سلامي

حزلووووقه

يااااه
إزيك يا عبد الرحمن
بجد فيديو حلو.. افرج عن مصر يا ريس.. والله انا دماغي هاتطق من كتر اللي بيحصل
أنا قعلاً بقالي كتير ما زرتش مدونتك الجميلة
اعذرني
ربنا يوفقك انت ونور
الامتحانات ع الأبواب
ادعوا لي أنا كمااااااااان
صباحك ورد
:)

بوست رائع ومميز جدااااااااااا يا دوك كالمعتاد
بس المرة دى تزيد عليه الشجاعة
ياريت والله كل شباب مصر كده
كان الحال بقى غير الحال
لكن بقى كل واحد بيفكر الف مرة قبل ما ينطق قبل ما يحاول يقول كفااااااااية كده
بقينا شعب ذليل
ذليل للقمة العيش
شعب جبان
مقهور
حتى احق حقوق الانسان فانه يعبر عن رايه افتقدناها
قولنا هنعمل اضراب
ما شاء الله عالاضراب
الامن المركزى بقى اكتر من عدد اللى عاملين الاضراب
واعتقالات وضرب
اعتقد ان فى بلاد الحيوانات فيها بتتعامل اكرم منه كده
ارحمنا يارب
المفروض فعلا كل واحد فى صلاته يدعى يقول يارب افرج عن مصر
ما ده اضعف الايمان
مدام مش بقينا قادرين نعمل حاجة وواقفين مكاننا والخوف ملينا
ولا هنخاف ندعى كمان!!!!!!!
ميرسى جدا يا دوك عالبوست الراع ده
يمكن يصحى جوانا النخوة
NOUR

افرج عن مصر يا ريس كلمه جامده اوى زى ما قالوا فى الدستور ادان بلال اظن يا عبد الرحمن كلنا بلال كلنا خلاص مخنوقين ومتقيدبن وعايزين حد يفرج عننا
بس هل يا ترى لو انت مكان اللى فوق ونفسيتك زى نفسيتهم ودماغك زيهم هتفرج عننا تؤ ما اظنش
احنا بقى اللى لازم نقوم ونحرر نفسنا لأن مفيش حد هيسأل عننا ولنا الله
ربنا معاك انت و نور ف الامتحانات و اكيد هزور مدونتكوا كتير وشكرا على انك عديت عليا
سلام مؤقت

عبدالرحمن

ازيك اخبارك ايه احنا كدا اتصالحنا بقه

حلو الفيديو اوي اول مره اشوفه

...........

انا مش بعتلك التاج علشان انت من فترة مش موجود وعارفه انك في امتحانات وكدا

اعمل التاج انت ونور
مااااااااشي
احنا صحاب بقه اوك
سلاموووووووووووز
وزة

طبعا شوفناه ومصر كلها شافته وكتبنا عنه يا دكتور
بس ربنا يستر عليه وعموما مش هنسيبه لو حصل حاجه لا قدر الله
اسفه على تاخيرى معلش

عبد الرحمن


انت لسا موجود

ولا رحت العمبوكه

ياابنى ايه دا

انت هتودى نفسك فى اهيه


ربنا يسترها

تحياتى لك اخى الفاضل

واسف على تقصيرى معك

اخيك احمد سكر

Anonymous  

السلام عليكم ياأخى الحبيب بدون مقدمات علشان عندى امتحان لو ركزت ثوانى فى كلام الشاب هتسمعة بيقول ان الشباب المحبوس هو الى دافع عن رئيس الوزراء لما اتكلم فى منتدى دافوس انت فاكر هو قال اية أكيد مش فاكر صح قال أن مصر دولة علمانية مش اسلامية ونفس الشاب فى القاهرة اليوم قال انة اصلاحى تقدمى يعنى من دعاة الدولة المدنية دولة الاباحية وهذا هو الوصف الحقيقى والمختصر لهذةالدولة أسأل اللة لنا ولشباب المسلمين الهداية والتوفيق لمايحب ويرضى

ماهو لو كان من زمان

عمر ماسكت اللسان

عن حق وعدل

مكانش ضاع الانسان

ولا اتهان


اما نشوف اخرتهاااااااااا ايه


تحياتي

عبد الرحمن
الموضوع هايل والفيدو طبعا كل مصر شافتة وبتدعي لبلال ربنا يحمية وبدعيلك علشان الإمتحانات احنا وانت انشاء الله نعدي منها
علي فكرة انا شوفت البوست اول مابعتلي اللينك بس مكنتش في حالة تسمح اني اكتب اي تعليقات
انت عارف بقي الأنطحانات بتعمل ايه في الحهازالعصبي واللي مش عصبي كمان
تحياتي

جني بيك
لو التقصير من عندي انا انا اسف يا حبيبي
وشكرا علي مرورك
وانا عارف انه كان بيكلم نظيف

علي العموم نورتني

عبدالرحمن

حزلووووقة

نورتيني بزيارتك
وياريت تكرريها تاني
وسلامتك من الاه

عبدالرحمن

مروة جمعة
اخيرا عبرتيني
ربنا معاكي والف سلامة علي دماغك ودماغنا كلنا

ياريت متتاخريش عليا كتير كدة تاني يا قمر

عبدالرحمن

pharma_rose

اولا نورتني زيارتك الي بقالها كتير مش حصلت
ثانيا كلامك جميل اةوي بس مين ممكن يسمعه
يا بنتي الدنيا كلها اتكلمت وكله نقد وشجب وعمل كل حاجة وبرضة يبقي الحال علي ما هو عليه بل بيزداد سوء
علي العموم ربنا معانا
ياريت تكرريها

عبدالرحمن

نور

انا مش بتمني اني اكون زي الي فوق خالص
واعوذ بالله من دة

بس بدعيلعهم ربنا يهديهم

نورني مرورك
واتمني تكرريه

عبدالرحمن

انين الحزن
ايون اتصالحنا
بس يا ستي خلاص انا مش هعمل التاج لاني في الامتحانات ممكن بعدها بقي بس مش تزعلي
انا اعتذرت اهه

مش زي ناس

عبدالرحمن

appy

نورتني الزيارة الي دايما متاخرة
واحياننا بتتقطع خالص

ياريت تبقي تكرريها

عبدالرحمن

سكر بيك
اية النور
دة
لا انا روحت العمبوكه وجيت تاني
ههههههههههه
هيا يعني الداهية دي هتكون ابعد من اسيوط الي انا فيها كدة كدة مش فارقة يا عمي

ميرسي علي الزيارة

عبدالرحمن

Anonymous

يكفي انه اتكلم بس
دة دليل علي شجاعته
علي العموم شكرا علي زيارتك

وياريت تكررها
وامين وربنا يستجيب دعائك

عبدالرحمن

بنت السلام

اية الجمال دة
انتي بقيتي بتكتبي شعر ولا اية
لا بجد رد جميل اوي
ميرسي عليه

عبدالرحمن

وومن

تعالي هنا اخيرا مسكتك

انتي فين بقالك زمان
ياعم انت نسيتنا اصلا
ماشي يا صاحبي

بس تعرفي ان ردك جميل
ابقي افتكرينا كدة ها


نورتيني

عبدالرحمن

الظاهر ان الصيدلة لخبطط دمااغك

فووووق كدة واعقل

انا باعتبارى صحفية احب اقولك ان فية فعلا بقايا حرية بدليل انك بتقول كلامك دة وانت مش خايف صح؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بص يا مان الموضوع جامد بس خاف على نفسك بقة لان انت مطلوب فى الانتربول الدولى

حبينا نناديكم تيجوا تحضروا اول عيد ميلاد للمركب عندنا

ما تتأخروش

طبعا بلال دياب .. من ضمن الشباب اللي زهق ...
بجد أنا دايما مع كلمة الحق والولد قال كلمة حق مافضلش شيطان أخرص ..
تدوينة من القلب فعلا ..

بصراحة مدونتك جميلة وشجاعة جدا انا جيت بناء على دعوة منك لما جيت فمدونتى وبصراحة انا بخصوص التدوين عندى اسئله كتير انا ماعرفش اساسا ازاى اصمم صفحات او ازاى انسق مواضيع فيا ريت لو حضرتك تقدر تفيدنى تقلى ازاى اتعلم انسق مواضيعى واعملها خلفية مثلا للصفحة زى اللى حضرتك عاملها او ازى انشر مدونتى بحيث اكبر عدد يشوفها اسئله كتير جوا منى مش عارفة اعبر عنها لان باختصار مش عارفة اى حاجة فاى حاجة وكويس ان بدايتى فالمدونة زى منتا شفت لانى باختصار كنت كل يوم فمنتدى شكل ويقف او يقع وشى حلو على اى منتدى بدخلة لحد متخنقت وشفت المدونات وصدقنى اللى انت شفته فمدونتى ده وصلتله بشق الانفس بصراحة بس بمجهود شخصى وزى منتا شايف يعنى حاجة بدائية جدا ارجو تفيدنا بخبرتك وتعلمنى ازاى ادون بشكل مقبول والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

دعاء مواجهات

احب اقولك ان الصيدلة كفيلة انها تلخبط دماغ اي حد
علي فكرة لزيارتك نورتني
كرريها ياريت

عبدالرحمن

احمد
الانتر بووووووووووول مرة واحدة
بالراحة عليا شوية يا عم انا مش قدك
ههههههههههه
نورتني

الستة بتوع صيدلة

نورتني زيارتكم اوي اوي
وعلي فكرة انا روحت عندكم

عبدالرحمن

د\أسماء علي

نورتيني بزيارتك الاولي وكلامك الحلو

دمــ الشموع ــوع

بجد يا قمر نورتيني بزيارتك الجميلة وانا تحت امرك في اي حاجة
بس اعملي زي ما قولت لك وانشاء الله هقدر اساعدك
وربنا معاكي


عبدالرحمن

انت فين يا دكتور
باين عليك مشغول بالامتحانات
وأين الجديد
ت
ح
ي
ا
ت
ي
said

طيب انت فين بقى منكن اعرف لو اسنمحانات ربنا معاك

فعلا رجل
والرجال قليل
ذكرني بموقف الدكتور عبدالمنعم ابو الفتوح مع السادات
تحياتي

الفيديو الصراحه مش مشتغل معايا خالص
بس هو اكيد قال كل اللى نفسنا نقوله
المشكله ان الريس مش بيسمع غير نفسه او اللى حواليه
كلنا فى حزن
عادى بقينا متعودين
مدونه جميله سعدت بزيارتها

السلام عليكم

ما شاء الله موضوع متميز ربنا يكرمك

واحنا دايما المغلوب على امرنا

وفعلا موقف شجاع من هذا الشاب لان له قضيه واصدقاؤه معتقلين لهذا ثار وهذا حال اى شخص مضغوط

اتمنى ان ارى جميع شبابنا يثور ليطيح بدوله الظلم ويطيح بالظالمين

تحياتى لك

جني والله كنت مشغول اوي يا حبيبي
بس من دلوقتي معاكم

مستنيك تاني

appy

والله كان غصب عني
كنت في امتحانات زي ما قولتي

شكرا علي زيارتك

احمد بيك
نورتني زيارتك
بالنسبة للرجال قليل دي
سمعت مقولة بتقول الرجالة ماتوا في 76

هههههههههههههههه

بسنت
اية الزيارة الجميلة دي
بجد نورتيني

وانا كمان مستني زيارتك الي جاية

طالبة الفردوس
يارب كلنا نتمني دة

نورتيني بزيارتك

Anonymous  

بسم الله الرحمن الرحيم اعجبنى شجاعه هذا الشاب المصرى الذى عبر عن رايه ليس رايه فقط ولاكن راى كثيرا من الشباب الذى لا يعجبهم الوضع فى مصر الان ولاكننا مقيدون بالسلاسا فما ان قام هذا الشاب وعبر عن رايه بمنتهى الصراحه دون ان يخاف من احد وهو افضل الجهاد كلمه حق فى وجه سلطان جائر فرفع الروح المعنويه لدى الشباب ويعطيهم الا مل ويقول ان كانت دوله الباطل ساعه فدوله الحق الف ساعه