قصيدة من وحي الصيدلة !!  

مرسلة بواسطة Abd-Alrahman

ازيكم يا جماعة وعاملين اية ؟؟
عارف اني مليش وش اسال عليكم لاني بقالي فترة كبيرة مقصر جامد في حق كل المدونين بس والله غصب عني
لان انتوا عارفين كلية صيدلة وعارفين انطاحنات اعمال السنة والشيتات عاملة ازاي
وانا امبارح لسة خارج من انطحان عقاقير بجد بجد كان حقنة بس الحمد لله عدي وعندي كمان كام يوم انطحان عضوية والدنيا دايكة
علي العموم بس ياريت تدعولي ربنا يسترها معايا وتعدي علي خير ويارب اقدر ارد كل الردود الي جت لي في الفترة الي فاتت دي
وبالمناسبة بقي انا جي النهاردة بصيدة صيدلانية جااامدة جدا جدا
بمناسبة الانطحانات والبهدلة
متاكد انها هتعجبكوا بس عايز رايكوا فيها اية
وياريت تكون بداية جديدة جميلة اصالح بيها كل المدونين الي غبت عنهم الفترة الي فاتت
اسيبكوا مع القصيدة ويارب تعجبكوا
*******************************
Infection ياذا القلب لا تحزن فذاك الحب
Injection فلن تجدي عقاقير ولن تشفيك
Direction فكم من عاقل فطن مضى بالحب
Mention ستنكره وتنساه ولن يبقى له
Section فلا تنظم له شعراً ولا تكتب له
Selection ولا يحزنك من باعك فقد أخطأت
action ولا تبدي له أسفاً ولا تبدي له
exception فإن الحب منزلةٌ لبعض الناس
tension فبعض الناس إن هجروا فلا حزنٌ ولا
connection وبعض الناس إن هجروا يظل ويبقى
reaction فوصل الروح له فعل وما أحلاه
affection بدعوات بقلب دجى لها أثر و
Passion فان لم يبق لي شيئ فلا حب و لا
conversion فلا أسف على دنيا لك وعليك
*************************
اسف طولت عليكوا بس مستني الردود بتاعتكوا وانشاء الله وعد مش هغيب تاني عن التدوين الفترة دي
عبدالرحمن

This entry was posted on 6:57 AM . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

62 What Abdot You ?

Anonymous  

على فكرة الكلام دة جامد مووووووووت
وعبد الرحمن دة انسان جميل مووووت
وانا بجد احتمال امووووت من الدحك

عزيزي عبد الرحمن
عود حميد
وكان الله معك في معاناتك الإنطحانية وعن القصيدة الفرانكوأراب ..
عايزين جاموس ( قصدي قاموس
بس فين العجول ( قصدي العقول ) اللي تفهم ..
ياريت تشرفني وتمر على مدونتي .. حابب اسمع رأيك هناك الكثير منذ آخر زيارة لك ..
تحياتي وإلى لقاء

جميلة أوى القصيدة دى

يعنى من باب الترويح عن النفس حلوة

جو اون يا سيدى وحمد الله ع السلامة

ربنا معاك , بيصعب عليا اوى الناس بتوع صيدلة دول , مع انكم فى الاخر بتكلوا البلد هههه , ربنا يوفقك وتفتح صيدليه عملاقة إن شاء الله

ماشاء شعر بلغتين
دا من تأثير الإمتحانات يعنى ولا إيه؟؟

بالتوفيق إن شاء الله

نورت يادكتور

شد حيلك

عاوزين تقدير

وتسلم علي القصيدة

ههههه

القصيدة ظريفة جدا

افتكرت قصيدة كنت كتبتها مرة ساعة امتحان الفايتو .. هبقى اكتبها إن شا ءالله

ايه اخبارك يا دكتور؟ واخبار صيدلة ؟ واسيوط؟ والنتيجة؟ يارب تكون كويسة

معلش على التقصير .. بس سنة ثالثة دي اكثر سنة مريعة شوفتها في حياتي

شد حيلك يادكتور .. وربنا معاك وخلينا نطمن عليك ..اسعدتني زيارتك لمدونتي كثيييرا

:)ومبروك النيولوك للمدونة .. انا ماشوفتهاش بعد التغيير دا

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

حمد الله علي السلامه
ويارب يعدي الامتحانات علي خير حاسه بيك وبالزنقه اللي انت فيها
واسال مجرب
:-)

حمد الله على سلامتك
على فكرة الكلمات تحفة
والفكرة جميلة جدا
ياعبد الرحمن
وربنا يوفقك

عشنا وشوفنا

الصيادله بيكتبوا شعر

ماشاء الله عليك

لك مستقبل

مدونتك بجد بجد ... ممتازة

ربنا يبارك فيك

بسم الله الرحمن الرحيم

اولاً : فكرة القصيده جميله جداً و طريفه في نفس الوقت

ثانياً : ده دليل على مدى تاثير صيدله علينا

ثالثاً : تسلم ايدك على القصيده بجد جميله

رابعاً :هههههه , بجد القصيده حلوة تاني , توكيد لفظي اهوه يا مان

و اا في انتظار جديدك

و اوعدك مش هتاخر على زيارتك تاني ا شاء الله

بااااااي

عبد الرحمن
حمد الله علي السلامة طولت المرة دي ربنا يوفقك ويعديهالك علي خير يارب
بجد البوست جميل ودمة خفيف ويارب كدا ترسم علي وشنا ابتسامه
تحياتي

راااااااااااااااااائع وجامد اوى اوى قافيه حلوة ياعم
ربنا يوفقك
جيلاااااااااااان
تقبل مرورى

Anonymous  

السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة أية ياولد دة اية البواخة دى حاجة مش ممكن حد يستحملها الا أذا كان ياأما حد قريب منك أو بيحبك وأنا ممكن ابقى من دولا او من دول وبعدين أية حكا ية ألا رسول اللة وصورة لمرأة بجانبها يأخى أتقى اللة

شكرا يا عمي الي هتموت من الضحك
اولا شكرا علي كلامك الجميل اوي ليا وكمان علي ان القصيدة عجبتك

وبعد الش عليك
بس ياريت كنت تقولي انت مين ؟؟

عبدلرحمن

جني

نورتني بزيارتك المتاخرة دي
واشاء الله هزروك قريب
وياعم علي اية مش محتاج قاموس ولا حاجة دي سهلة اوي بس انت مش واخد بالك
شكرا علي مرورك
عبدالرحمن

rodi

نورتني الزيارة الجميلة
بس علي فكرة انا مش عارفك
ياريت كنت تقول انت مين
والله يسلمك وياريت تنورني تاني

عبدالرحمن

زى الهوا

نورتني الزيارة
وتعاطفك مع بتوع الصيدلة
علي فكرة احنا غلابة مش بنخرب حاجة والله

شكرا علي مرورك الجميل

عبدالرحمن

فزلوكة

دة من تاثيرالبهدلة في الكلية
يا ست فزلوكة

صحيح اية اخر اخبارك
علي العموم يا ستي نورتني زيارتك
وياريت تبقي تفتكرينا وتكرريها

عبد الرحمن

بنت الاسلام

ربنا معانا كلنا
تقدير دي صعبة شوية

بس ادعيلي نورتيني

عبدالرحمن

نور
انتي الي زيارتك نورتني بجد من زمان مش عملتيها

انتي نسيتينا من زمان ياستي
علي فكرة نورتيني بجد وشكرا علي كلامك الجميل وربنا معاكي ومعايا
واخبارك اية والصيدلة عاملة فيكي اية ؟؟

ابقي طمنينا عليكي

عبدالرحمن

خمسة فضفضة

يااااااااااااه
اخيرا عملتيها وجيتي عندي
نورتيني اوي اوي معندكيش فكرة انا مبسوط بالزيارة الجميلة دي ازاي
البلوج نور كله بيكي
وبزيارتك
وربنا معاكي ومعايا
وبجد انا اتزنقت كتير في الكلية الرخمة دي
علي العموم ربنا معانا كلنا

ابقي اعمليها تاني

عبدالرحمن

مدحت محمد

نورتني زيارتك الجميلة وكلامك الجميل
اوعدك اني هزروك قريب

عبدالرحمن

mohammed alsha3r


الشاعر بيك في مدونتي
اية النوردة
بجد انت اول مرة تعملها
وحشتني اوي اوي علي فكرة
ياعم مش انتوا بس الي بتكتبوا شعر
بس كل واحد بيكتب بطريقته
اهم حاجة انها عجبتك بس

ههههههههه

نورتني
عبدالرحمن

DoMaLaYs

ياباشا اهم حاجة انها عجبتك
وشد حيلك وربنا معاك يا حبيبي
علي فكرة انا عايز ميلك او رقمك لاني باجي كليتكوا وعايز ابقي اشوفك

نورتني وياريت تبقي تديني ميلك

عبدالرحمن

وومن

اول مرة تعمليها
وتنوريني برد جميل
وبطلة اجمل علي بيتي المتواضع

ياريت تبقي تكرريها

وربنا معاكي ومعايا

عبدالرحمن

جيلان نورتني تاني
شكرا بجد علي زيارتك الجميلة دي
وربنا معاكي
علي فكرة مدونتك الجديدة دي اجمل بكتير
بس يارب تستمري عليها بقي


عبدالرحمن

السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة أية ياولد دة اية البواخة دى حاجة مش ممكن حد يستحملها الا أذا كان ياأما حد قريب منك أو بيحبك وأنا ممكن ابقى من دولا او من دول وبعدين أية حكا ية ألا رسول اللة وصورة لمرأة بجانبها يأخى أتقى الله

.............................
اولا وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ثانيا فين البواخة انا مش شايف اصلا اي بواخة في الموضوع
وبعدين لما هيا بواخة جيت لي اصلا علشان تبر نفسك عليانك تستحملها
ياريت تقول انت مين وتكون شجاع وبلاش طريقة اللف والدوران بتاعت العسكر والحرامية دي

وعلي فكرة صورة الا رسول الله دي ملهاش دعوة بالصورة الي جنبها خالص
لانها ثابته في الاستايل
اشيلها ازاي يا ذكي وانا معنديش صلاحيات اني اغير في الاستايل بتاع البلوج

وعلي فكرة كان ممكن تنتقد الموضوع بطريقة احسن وباسلوب اجمل من كدة

شكرا علي رايك وعلي مرورك ولو اني مش عارف انت مين اصلا
بس انا اتعودت اني اشكر اي حد يجي ليا
وكل واحد مسؤل عن جهه نظره

Anonymous  

ازيك يا بطل والله واحشني اكيد عرفت انا مين ناو؟؟؟ المهم ايه الكلام الجامد ده؟ سواء كان من كلامك او منقول فهو جميل جدا ولو كان كلامك شكرا على الابداع واستمر ولو كان منقول شكرا لانك كتبته عشان نقراه ... شكرا في الحالتين ذاكر كويس كلنا بندعيلك والله وحشتنا والف سلامه عليك يا قمر اختك منى

مني اختي يا نهار ابيض
مش تقولي يا بنتي علي فكرة انا توقعت ان برضة اكيد هيكون حد من العيلة لان محدش هيقولي كدة
بس متوقعتش اختي خالص
ازيك يا بنتي واحشاني جدا جدا
اية اشمعني اول مرة تردي عليا في البلوج يعني
علي فكرة انا غالبا هاجي البيت يوم الاربع
وحشتوووووووووووووني جدا جدا
وياريت بلاش البواخة دي تاني
انا مش بايخ والله
بس يا قمر لو انتي شايفاني بايخ اوك يبقي بايخ

بين قوسين
اختي بقي يا جماعة واختي الكبيرة لازم نظبطها والا امممممممممم
ايقون بيحسس علي قفاه

ههههههههههههه

شكرا علي مرورك يا منمن
وربنا معاكي
ادعيلي

عبدالرحمن

Anonymous  

ازيك يابودي ايه اخبارك ....ايه القصيده الجامده دي والله عجبتني اوي... وربنا يوفقك وشد حيلك في المذاكره
ناهد

Anonymous  

على فكره انا مقلتش البواخه دي خالص دي في رد بتاع حد مجعول بس تلاقى الامر التبس عليك ههههههههههه فلسفه
موني اختك
اه صحيح تشرف وتنور بيتك يوم الاربع
في انتظارك

Anonymous  

ازيك يا عبده قصيدتك جميله وربنا معاك ويسدد خطاك و go ahead
اميره بنت عمك

Anonymous  

ازيك يا عبودي انت وصلت لمستوى عالي من الكفاءه وربنا معاك بس برضه خلي بالك من مذاكرتك وكفايه عليك كده
مريومه اختك

مريم
ومني
وناهد
واميرة
اخواتي وبنات عمي اية النور دة ؟؟
اية الجمال دة
بجد المدونة نورت بيكم وبمروركم الجميل
وبالاطلالة الجميلة
وعلي فكرة انا حاسس ان الي قال البواخة دي
هوة السيد عبدالله صح ولا لاء يا جماعة
ياريت تقولوا لة اني لما اشوفة هظبطة

هههههههههه
نورتوني وياريت تبقوا تيجوا علي طول
عبدالرحمن

مش نسيتك ولا حاجة

بس بجد سنة ثالثة دي يععععععععععععع

انا نسيت كل حاجة حلوة في حياتي بسببها!!!

يالا خير ..ودعواتك

:)

Anonymous  

حلوه منك يا عبد الرحمن
الواحد كره حالو وكره الدراسه
ان شاء الله تعبك على خير وتحصد نجاح زاهر انت ونور

دمت

روري

ماشي يا سيدي مستنينك
لكن الاهم ربنا يوفقك انشاء الله وتخلص على خير
تحياتي
سيد سعد

اكثر شي عجبني الوزن ياعبد الرحمن

:)

طوووول عمري اقول صيدله ياما هتخرج ادباء قد الدنيا ياما

:)

اهو كدا ضمنت لو ملقتش صيدليه هتلاقي شغلانه تانيه
ههههههه

:D

انا سمعت القصيده دي في يوم الصيدلي الرابع عندنا

جميله اوي

تحياتي

ما شاء الله كلمات ظريفه جدا جدا وكلام رائع بجد بجد قصيده تحفه ربنا يبارك فيك ويوفقك يا رب كمان

السلام عليكم
طبعا واضح اني اول مرة آجي هنا
وواضح انها مش هتكون اخر مرة ان شاء الله
ما شاء الله ربنا يبارك يا دكتور
جميل جدا
و عادة بكون سعيدة لما بيكون في دكتور كده و لا مهندس او اي حاجة و موهوب
ربنا يعزك

نور نورتيني بردك
وطمنتيني انك لسة فاكراني بس ياريت تكوني فاكراني بزيارتك الجميلة
وربنا معاكي وهيسهل عليكي سنة 3 انشاء الله

نورتيني

عبدالرحمن

MĕŢø & ŘǿŖêĔ

نورتني بردك الجميل جدا
كرت نفسك لية بس
الحياة مع انها صعبة احياننا كتير بتكون جميلة وكويسة

علي العموم ياريت تنورني تاني
عبدالرحمن

MKSARAT SAYED SAAD

يارب يا عم يسمع من بقك ربنا والله انا نفسي اخلص علشان انا بجد تعبت اوي
دعواتك وميرسي علي ردك ومرورك الكريم

عبدالرحمن

Nesreen

اولا نورتيني
ثانيا موضوع اني مش هلاقي وظيفة او صيدلية دة معروف طبعا اني مش هلاقي علشان كدة اخدنا الطريق من بدري وبنتعلم حرفة

هههههههههههه
نورتيني بردك الجميل
والحمد لله انها عجبتك

عبد الرحمن

Ma7moud So3ody
نورتني بردك ومرورك الجميل
ياسيدي في الاعادة افادة

عبدالرحمن

ريمان
بجد بجد والله انا اتشرفت اني اتعرفت عليكي
يا اختي الكريمة
شكرا علي مدحك المدونة
والحمد لله ان القصيدة عجبتك


عبدالرحمن

Nour-Gedeed
يارب بس تبقي تفتكري انك زورتينا ووعدتي انك تكرريها
علي العموم يا ستي الحمد لله ان المدونة عجبتك وانك سعيدة منها
واتشرفت بمعرفتك يا سلمي
وربنا يوفقك ويوفق الجميع

عبدالرحمن

Anonymous  

سلام عليكم
انا مش هرد على القصيده بس لاانا هرد على المدونة كلها
انا قرءتها كلها من أول ما كنت لسه هتسافر اسيوط وكل الذكريات الى فيه لا وخصوصا قصه الحب دى شكله بجد عريس لقطه وكمان المصلين بجد فعلا بشائر تصميم الدونة اكثر من رائع وكمان مواضيعها خصوصا لطالب مثلك محتاج كل دقيقه وبيجمع بين دا ودا ربنا يحفظ شبابنا ويجعل الفتح والنصر على أيديهم حاجه بجد تشرف المدونة بجد فوق الوصف مش جمايل لا وشدتنى اكملها كلها وموضوع الرسايل دا بجد وبالذات عندى تعبنى مع بعض الاصدقاء يلا ربنا يهدى وبجد بارك الله فيك اما القصيدة بقا مش محتاجه تعليق رائعه تسلم يا عبد رحمن صسلم يمينك وصح لسانك دى اول مرة اعلق بس اكيد مش هتكون آخر مرة
بس لاحظ يعنى معاك اخت من اجتماع عندها عقدة الانجليزى دا بسبب الدكاترة ترجمه بقا ههههههههههههههههه

لا بجد ايه الجمال دا احنا هنتعلم منك يا مان ..... تمام واستمر لاكثر من كدا دى بشائر شبابنا
يلا كدا كفايا انا طولت
وربنا يعينك يارب

توقيع // SUN_OF_FREEDOM

SUN_OF_FREEDOM

بجد ردك نورني بجد
شكرا ليكي علي زيارتك بجد مش عارف ارد اقولك اية
اخجلتم تواضعنا
وكفاية بس انك شرفتي مدونتي
بزيارتك الجميلة
علي العموم ميرسي اوي

وياريت تعمليها تاني

عبدالرحمن

لقد وهبني الله السكينة
لتقبل الأشياء التي لا يمكن تغييرها ، والشجاعة لتغيير الأشياء التي يمكنني تغييرها
والحكمة لمعرفة الفرق

دمت بخير ودام تدوينك يا عبد الرحمن

أم المييس

ازيك يا دكتور انت فين من زمان ما شوفتكش بس انت واحشني خالص
وعلي فكره رقمك ضاع مني

عبدالرحمن

ازيك ياجميل اخبارك ايه

انا جاي اقولك لاء استني قبل مااقولك

البوست جامد شديد يعني

اقولك بقه

انا عملت التاج معلش متاخر بس انا النت كان فاصل عندي الفترة اللي فاتت دي واول ما رجعت جيت علي طول اقولك اني جاوبت التاج
متزعلش مني بقه وتعالي
سلامي لنور

سلامووووووووز
وزة

مجموعه حياة
كلامك جميل اوي
وشكرا علي ردك
بس بيتهالي اني لاقي صعوبة في فهم معناه
علي العموم شكرا وياريت تنوريني تاني

عبدالرحمن

انا مش معاهم

سيف بيك
مرورك نورني اوي يا حبيبي
ورقمك معايا انشاء الله هتصل بيك يا برنس في اقرب وقت

علي العموم ابقي نورنا
تاني

عبدالرحمن

انين الحزن
اخيرا يا ستي عملتي التاج
علي العموم حمد لله علي السلامة وعودا حميدا
وياريت متقطعيش تاني
ونورتيني بزيارتك

عبدالرحمن

مفقوعة مرارتي من حماتــــــــــــي

هههههههههه
مرورك بجد نورني
واسم مدونتك كمان عجبني اوي
شكرا علي الزيارة

قصيدة جميلة يا عبد الرحمن..ومدونتك جميلة حقا..تحياتى

Anonymous  

عظيم ، لقد وجدت ما كنت لقد كانت تبحث عن

روعة وتدخل الفصحى مع الانجليش على نفس الوزن والقافية ...انه شئ من الابداع