مغامرة لاسيوط  

مرسلة بواسطة Abd-Alrahman


علي فكرة اول مرة اكتب علي البلوج وانا مش محضر

ولكني لاقيت نفسي مخنوق شوية من السفر والشيل والحط ورح وتعالي

قولت اروح عن نفسي شوية واكتب بوست عن اليوم الشاق الي روحت فية لاسيوط

النهاردة يا جماعة انا سافرت اسيوط وبكتب لكم البوست دة كمان من اسيوط

بلد الحزن والكئابة والسبب اني كان لازم اجي هنا بعد اجازة زي الفل علشان الامتحانات

ولكني لما بطلع من بيتنا واروح ناحية القطر بينتابني احساس غريب

مرة يكون عندي حماس ومرة اكون مخنوق مرة اكون مبسوط ومرة اكون زعلان

مش عارف لية كل مرة احسس باحساس مخت لكن المرة دي حسيت باحساس صعب فرحة مع خوف مع خنقة مش عارف لية ؟؟

يمكن فرحان لان الترم هيخلص وبكدة هكون قضيت نص ترم من الفترة الي عليا في البلد دي

ويمكن خايف علشان الامتحانات

ولكن في النهاية خلصت مغامرة القطر المتعبة وروحت البيت وللاسف هتجيلي حالة ضياع النوم بتاعت كل مرة وهفضل يومين مش عارف انام زي كل مرة ادعولي يا جماعة بقي ربنا يسهلها والامتحانات دي تخلص
وبرضة كل دة وانا عندي بريق من الامل اني اعرف احول وارجع بلدنا واعيش زي الناس واطع من الكابوس المتعب الي وقعت فيه دة وبعدني عن اهلي واصحابي وبلدي واخواتي وبعدني عن كل ذكراياتي الجميلة ولكن كل دة علشان خاطر الشهادة
بس بصراحة اجمل ما في الموضوع دة يا جماعة ان وانا راجع البيت بعد فترة اسبوعين علي الاقل بجد بكون مليان بالشوق واللهفة وكاني هشوف بلدي واهلي لاول مرة
بيكون احساس جميل جدا وفرحة عارمة

طولت عليكم اسف بس بجد يا ريت تدعولي

This entry was posted on 3:46 PM . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

15 What Abdot You ?

ربنا يوفقك يارب
على فكرة انا كنت زيك كده في فترة من حياتي وكنت بسيب بلدي وبسافر عشان الكليه وكنت بحس بنفس المشاعر اللي وصفتها دي بس بعد ما خلصت اشتقت اوي للايام دي
يللا ربنا معاك وان شاء الله تحول وترتاح لان السفر متعب فعلا
شد حيلك في الامتحانات وربنا يوفقك
سلام

ربنا يوفقك
ان شاء الله تلاقى طريقه تستريح بيها
يا اما تقدر تحول او انك تتاقلم على كده

ربنا يصبرك الفتره دى

aiwa aiwa el 7ala de kolena 3arfenha el 3'areb b2a enk awl mara t7s beha

ربنا يوفقك وامتحاناتك تخلص على خير
ومتقلقش كلها كمان ترم وترجع لبلدك واهلك تانى

The Queen

شكرا علي كلامك الجميل
والمد لله انك خلصتي الفترة الي مش كوبسة دي وعقبالي
وشكرا علي زيارتك الجميلة

loza
اخيرا شرفتيني
اية يا بنتي اية اخبار الامتحانات معاكوا
واية اخباركوا اية بتغيبوا تغيبوا وتظهروا فجاة
علي العموم شكرا علي كلامك الجميل

nonna

اية الزيارة الجميلة الغير متوقعة دي
الغريب الي انا حسيت بية دة ممكن غريب عليكي بس لانك ما سافرتيش لكن بجد دة احساس متعب جدا
شكرا علي زيارتك المشرفة

di_el2mr

زيارة جميلة جدا سعدت بيها
واتمني اني اخلص بقي ورجع بيتنا الجميل
شكرا علي كلامك الجميل

انت لسة اول سنة ليك فى الكلية دى والا اية؟ عامة انا كمان كنت مغتربة بس بعد اول سنة حبيت البلد اللى انا مغتربة فيها دى اوى وبجد نفسى اعيش فيها كل حياتى وزعلانة انى خلصت الكلية

thanx 3la el comment

السلام عليكم
اى يا عم فى اى انت محسسنى انك بتدرس فى اسرائيل
الموضوع مش صعب اوى كدة
وعمال تقول ارجع بلدنا
امال انت فين طيب مانت فى بلدك برضه
ثم السفر والاقامة فى محافظة تانية لازم تتعلم مننه حاجات كتير ولازم متبصلوش على انه كابوس بصله على انه تجربة لازم تتعلم منها وتنبصت فيها كمان

خالص تحياتى يا حاج وربنا يقويك

يا nonna
اكيد البلد الي اغتربتي فيها مكانتش صعيد
واكيد كمان معاملة الناس ليكي يها كطالبة مكانتش وحشة جدا زي اسيوط
واكيد كنتي مرتاحة نفسيا
فيها
واكيد علي الاقل اتغربتي مع صحابك
انا مفيش ولا حاجة من دول

علي العموم الحمد لله انا بدات اتاقلم علي البلد
وكل ما اقول خلاص اتاقلمت تحصل مشكلة تخليني ارجع زي الاول
شكرا علي تشجيعك وكلامك الجميل

no chance
حبيبي انا عارف والله اني في مصر
مع اني بحاول احس الاحساس ة ولكني مفتقدة
بص انك تتغرب في بلد كويسة وكلية كويسة تكون كويس
انا كلية صيدلةو في اسيوط دة الي صعب
الكلية صعبة
والبلد اصعب

علي العموم يا سيدي انا الحمد لله معنتش هفتح الموضوع دة في المدونة تاني لاني بجد قررت ارمية ورا ضهري
وشكرا علي تشجيعك الجميل وكلامك الجامد

ربنا يوفقك ويعينك وصدقني بعد فترة حاتحب البلد ألي انت فيها وحاتتعود

الصعيد جميل

يا شباب روش
انا باذن الله بدات احب البلد
ويارب يستر علينا

Anonymous  

لا ادرى لما كثير من الطلاب القادمين الى اسيوط خاصة من القاهرة ومحافظات الوجة البحرى ينظرون الى اسيوط والى اهل اسيوط نظرة فوقية بالرغم من ان اكثرهم ان لم يكن جميعهم (وانت واحد منهم) من بيئات فقيرة من حيث المستوى الاخلاقى والمادى فهم لو كانوا اغنياء او متوسطى الحال فهناك جامعات القاهرةالخاصة العديدة والتى تبيع الشهادات بأرخص الاسعار ستكون فى متناول ايدهم ولكن نتجية فقرهم فـأنهم يقبلون ما يفعلهم بة التعليم المجانى لان ابائهم لا يستطعيون الا اشباع جوعهم فقط
ويلاحظ ان غالبية هؤلاء الطلاب يسكنون فى مناطق اقل ما توصف بة انها مناطق (بيــــــئة)
اما من ناحية الفقر الاخلاقى فأن الانسان يحترم دائما وابدا ذلك المكان الذى يتلقى فية العلم وان لم يستطع ان يحترمة فعلية ان يلزم الصمت او يتركة لمكان اخر يحترمة ولا يصبح كالكلب الذى يروى عطشة من حفرة بها ماء
اسيوط بلدالحزن والكئابة لك ان تقرأ تاريخها حتى تعرف ان الذين جعلوا المصريين يقولوا نحن رجال هم اهل اسيوط بدء من ارسطو طاليس ( الذى لن تعرف ماذا قدم للعلم) ومرورا بجلال الدين السيوطى وعمر مكرم والمنفلوطى وحافظ ابراهيم وعلى اسماعيل ومحمد محمود باشا وعلى علوبة وال ساويرس وغيرهم الكثير وانتهاء بوزير التخطيط محمود عثمان والصحفى الكبير كرم جبر والسفير نبيل فهمى سفير مصر فى الامم المتحدة
عفوا لقد نسيت جمال عبد الناصر والذى جعل من مثلك يتعلم